Week V & VI

Hola!

Na een kort maar erg leuk verblijf in Chili vertrokken we twee dagen later naar Argentinië. De enige stad die we in Chili hebben bezocht was San Pedro de Atacama. Na wat oponthoud bij de grensovergang van Bolivia naar Chili doordat de stroom was uitgevallen en we dus niet ingeschreven konden worden in het systeem, konden we dan toch het land in! We waren allebei aangenaam verrast over wat een leuk stadje dit bleek te zijn. Het deed een beetje cowboy-achtig aan, liggend aan de voet van een vulkaan. Een gezellig centraal pleintje, veel terrasjes, smalle straatjes met winkeltjes, barretjes en restaurantjes, ‘S avonds overal live muziek en wat waarschijnlijk ook van positieve invloed was, was het woestijn klimaat. Strak blauwe lucht, tot laat in de avond zon en ’s avonds verkoeling waardoor we heerlijk konden slapen. Na alle activiteiten van de dagen ervoor vonden we dat het tijd was om even twee dagen zwembad in te lassen en dus besloten we ons inmiddels bekende kunstje te vertonen en een zwembad te crashen van één van de duurdere grote resorts. Bleek dat dat niet alleen ons kunstje was, we werden gezelschap gehouden door nog een groepje andere Nederlanders (hoe kan het ook anders ;)).

Na twee dagen aan het zwembad pakten we de bus van San Pedro de Atacama in Chili naar Salta in Argentinië. Voor de verandering geen nachtbus, deze reis zouden we overdag afleggen. Opzich geen straf, want de omgeving waar de bus doorheen reed was prachtig. We reden langs vulkanen, besneeuwde bergen, hoge kliffen, gekleurde bergen en na de slechte wegen in de eerder bereisde landen, was het goede asfalt in Argentinië ook een verademing. Het enige minpuntje aan de rit was de grensovergang, het duurde maar liefst 4 uur om 2 stempels te krijgen (Chili uit, Argentinië in) en de bagage door een rontgenapparaat te halen. Enfin, 15u later waren we dan eindelijk in Salta!

Na een prima nachtje in een hotelletje maakten we de volgende ochtend kennis met onze eerste Argentijnse maaltijd. Een typisch Argentijns ontbijtje met een café con leche (de ene keer is dat gewoon een Hollandse cappuccino, de andere keer letterlijk koffie met een scheut melk erin) en daarbij een medialuna of 2. Een medialuna (halve maan) is eigenlijk niks anders dan een croissantje met een plakkerig suikerlaagje bovenop. Best lekker voor een keertje! Al snel kwamen we erachter dat de Argentijnen zot zijn van zoetigheid. We bestelden een cappuccino, in de veronderstelling dat dat koffie met opgeschuimde melk zou zijn, en we kregen een groot glas met onderop chocoladepoeder, een klein laagje gezoete koffie en om het af te maken een grote dot Cream (geen slagroom maar meer dikke vanille achtige room) bovenop. Niet helemaal wat we ervan hadden verwacht, het verklaarde wel de belachelijke hoge prijs ;). De volgende keer zouden we weer gewoon de café con leche bestellen! Het bleef opvallen hoe erg de Argentijnen van zoetigheid hielden. De medialuna’s die overal bij geserveerd werden, de taartjes die overal te koop waren, kinderen die alleen maar cola drinken en 3 zakjes suiker in hun koffie doen, zelfs het wisselgeld bij de kassa in de vorm van snoepjes (bij gebrek aan muntjes) die je bij de boodschappen kreeg. Bijzonder om te zien dat er zo’n groot verschil is met bijvoorbeeld ons land waar er steeds meer bewustwording komt van ons suikergebruik en de slechte gevolgen die het heeft en dan het gebruik van grote hoeveelheden suiker in een land als Argentinië waar het niemand lijkt te deren. Het valt dan ook op na Peru en Bolivia dat we hier voor het eerst weer mensen met flink overgewicht zien. Genoeg daarover! De medialuna’s komen nu een beetje onze neus uit, gegarandeerd dat we ze straks nog gaan missen! Wat we sowieso ook erg zullen gaan missen is het Argentijnse bier wat hier niet in lullige kleine flesjes geserveerd wordt maar in fatsoenlijke liter flessen! En natuurlijk de Argentijnse wijn…

In Argentinië zijn twee plaatsen erg bekend om de wijn die er gemaakt wordt, namelijk: Mendoza en Cafayate (wat 190km van Salta verwijderd ligt). Typisch voor de wijnen die gemaakt zijn in cafayate is de smaak veroorzaakt doordat de druiven groeien bij lage luchtvochtigheid, op hoogte (1600m), met flink temperatuur verschil tussen dag&nacht en de extra zonuren door de ligging op de berg. De karakteristieke wijn uit Cafayate is gemaakt met de torrontés druif.

Vanuit Salta boekten we een dagtrip naar Cafayate. Nadat we al een heleboel van de omgeving hadden gezien in de bus vanuit Chili naar Salta was ons idee om de dag door te brengen met wijnproeverijen bij de verschillende bodega’s. Daar dacht onze gids anders over! Op de weg naar Cafayate reden we door Quebrada del Rio de las Conchas. Een gebergte, aan de rivier Rio de las Conchas, met verschillende kleuren door de samenstelling van de grond.

We stopten op vele mooie plekjes om het ene na het andere adembenemende uitzicht vast te leggen. De bergen in de vele verschillende tinten rood, paars en groen..

En ook om de bergen van dichtbij te bekijken om zo te kunnen zien wat de verzakking van de aarde door aardbevingen en vulkaanuitbarstingen vele miljoenen jaren geleden tot gevolg heeft gehad.

Eenmaal aangekomen in Cafayate kregen we een rondleiding bij de oudste bodega die alleen biologische wijnen produceert. En natuurlijk mochten we deze ook even proeven! Na nog een snelle stop bij een andere boerderij was het helaas alweer tijd om terug te gaan.

Naast de verkoelende biertjes aan het einde van de middag op het terras wilden we ook het nachtleven van Salta eens gaan verkennen. En natuurlijk om de geproefde wijnen nog eens te kunnen drinken (en dan geen half glaasje waarbij je eigenlijk geacht wordt om de slok ook weer uit te spugen, zonde!!). Daarnaast hoopten we dat we in één van de barretjes Argentijnse tango konden spotten! Al snel kwamen we erachter dat er in het noorden van Argentinië eigenlijk geen tango wordt gedanst, hier vindt je in elke Peña (typisch barretje waar je wat kunt eten en live muziek gespeeld wordt) floklorische dansen met bijpassende outfits. Grappig, maar niet helemaal ons ding. De wijn daarentegen smaakte heerlijk!

Naast de vele gezellige pleintjes en terrasjes in Salta staan er ook een aantal fantastisch mooie kerken.

​​​

​Onze laatste middag in Salta zijn we gaan mountainbiken, dit omdat we fietsen sowieso altijd & overal leuk vinden maar ook zodat we wat workout hadden en die avond voldoende honger zouden hebben voor het diner, want er stond Argentijnse steak op het menu!

Nadat we wat research hadden gedaan naar wat volgens de Argentijnen de beste parilla (bbq restaurant) in Salta was. El Viejo Jack II zou ons de beste Argentijnse steak moeten serveren, en inderdaad.. the best steak (bife de chorizo) we ever had (O, en de eerste, minor detail ;))! In combinatie met de Argentijnse wijn was het echt genieten. En wat een hoeveelheid vlees!!

Na een fijn verblijf in Salta stond de langste en laatste busrit van onze reis op het programma. De busrit, die 26uur zou duren, hadden we ruim van te voren geboekt om verzekerd te zijn van de beste stoelen (lees: breed, rugleuning bijna plat en een comfortabel hoofdkussen). Toch zagen we er wel een beetje tegenop, maar aangezien de vliegtickets erg duur waren zat er niks anders op. Vol goede moed vertrokken we naar het busstation, en toen… bleek de bus overboekt. We stonden niet op de lijst en de bus was vol. Aangezien we de hotels voor de komende nachten al hadden geboekt zat er niks anders op dan twee nieuwe tickets te boeken in de hoop dat we het geld van de oude nog terug konden krijgen. Helaas betekende last minute tickets boeken de minst goede plekken, en dus zaten we de komende 20uur op de allerlaatste twee stoeltjes helemaal achterin de bus. Weg comfort! 26uur later waren we eindelijk op de plek van bestemming, één ding wisten we zeker, zo’n busrit nooit meer!

De volgende dag stonden de Iguazu watervallen op het programma. De watervallen (cataratas) van de Iguaçu wat “groot water” in de indianentaal Guaraní (“Y” is water en “Guasu” is groot) betekent, zijn het grootste complex van watervallen in Zuid-Amerika. Ze liggen op de grens tussen de Argentijnse provincie Misiones (80%) en de Braziliaanse staat Paraná (20%). Het geheel bestaat uit tussen de 270 en 300 watervallen, afhankelijk van de hoeveelheid water die door de rivier Iguaçu stroomt. In totaal zijn de watervallen 2,7 kilometer breed en vallen tot 82 meter naar beneden (de watervallen van Iguaçu zijn groter dan de Niagara falls). De watervallen bevinden zich in twee nationale parken, die van Argentinië en die van Brazilië, dichtbij het drielandenpunt tussen Argentinië, Brazilië en Paraguay. ​​

​We begonnen aan de Argentijnse kant. Er zijn verschillende trails aangelegd die je langs de watervallen leiden om deze van boven en onder te kunnen bewonderen. Erg indrukwekkend!

​​En zo heeft het regenseizoen toch nog een voordeel, er was ontzettend veel water! De parken liggen in de jungle en naast de watervallen is er dus ook genoeg wildlife te spotten! We hebben een krokodil gezien, brutale witsnuitbeertjes, spinnen, kleurrijke vogels en een heleboel condors!

​De volgende dag staken we de grens over naar Brazilië om de watervallen van de andere kant te bekijken. Vanaf de Braziliaanse kant heb je meer het overzicht en zie je het geheel aan watervallen. Heel erg mooi!

​We sloten ons verblijf bij iguazu af in een vogelpark met ontzettend veel papegaaien, toekans, flamingo’s, vlinders en andere dieren.

Vanavond vliegen we naar Rio de Janeiro en hopen we de laatste twee weken te gaan genieten van zon,zee&strand, natuurlijk wat sight-seeing in Rio ennnn carnaval!

Fijn weekend iedereen!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Week V & VI

1. leannedeboer zegt:

Leuk verhaal weer om te lezen! Geniet er nog even van! X Ivo en Leanne

2. Ellen zegt:

Oma heeft het eindelijk allemaal gelezen en geniet met volle teugen van jullie verslagen